donderdag 1 september 2011

De kots ruikt afschuwelijk.

Oh help, hoor ik jullie denken. Dit wordt vast een supersmerig verhaal. Nou geluk heb je, want dat wordt het dus niet (: Ik wil jullie iets vertellen over mijn duitse lessen. Jullie weten dat ik vorig jaar ehm, nouja gewoon niet echt op kon schieten met mijn lerares. Dit jaar heb ik een ander. Een leraar en hij is kalend (haha dat vind ik zo'n mooi woord, zo van: bezig met helemaal kaal worden. Niet dat dit er allemaal ook maar een klein beetje mee te maken heeft maargoed..) Hij is heel vriendelijk en kan tot nu toe ook nog goed uit leggen. Waar ik dus wel grote problemen mee heb, is de Duitse methode. Onze school is dit jaar dan ook begonnen met een nieuwe methode voor degene die nu beginnen met duits te krijgen. In de boeken heb je vooral veel verhalen over onderwerpen die duizend jaar oud zijn of die niemand wat interesseert. Over die verhalen moet je dan weer vragen maken in je werkboek. Opzich prima want ja, ik snap ook wel dat ze op een gegeven moment geen verhalen meer hebben die iemand nog leuk vindt en het leven is nou eenmaal met pieken en dalen. Het gaat dus niet om de verhalen die erin staan, wat dan wel?
Nou dat zit zo: Er zijn ook woordlijsten. Lernbox heet dat dan. Vorig jaar heb ik me al genoeg beklaagd over de belachelijkste woorden die we moesten leren zoals:
- De opgevoerde brommer
- De trekhaak
- Het hiernamaals.
Misschien is het wel de tactiek om zulke vreemde woorden erin te stoppen want ik moet toegeven, ik zal nu nooit meer vergeten dat het "das frisierte Moped" is. Maar oke, de woorden zijn raar. Ook de zinnetjes uit de "redemittel" waren erg vreemd vorig jaar. Dingen zoals: de soep is heet, het is een lepel van hout en waarom is zij niet uitgenodigd? denk ik toch niet zo snel nodig te hebben in het Duits.
MAAR. Dit jaar overtreft alles! Echt alles! We kregen vandaag huiswerk op om te leren. De leraar vertelde ons dat we een paar zinnetjes niet hoefden te doen. Thuis aangekomen keek ik naar de zinnen, en ik kon mijn lachen niet stoppen. Ik heb maar een verhaal gemaakt van de zinnen die we moeten leren.

Duits Kapitel 1 redemittel:
Goed, daar gaan we...
Wie ruimt al die kleren op?
Sorry, maar ik moet even snel weg.
Het is ook altijd hetzelfde.
En wat doen jullie hier zoal?
Het is hier minstens 35 graden.
Nou, dan gaan we maar eens beginnen.
De platgetrapte chips moeten allemaal weg.
Het lijkt op pizza of zoiets.
Ja, zo'n beetje.
Wat een smeerboel!
Mijn maag draait zich om.
*valt flauw*
Hier heb je een sterke maag nodig.
Alweer bij bewustzijn?
Je stikt zowat.
Wat een smeerboel!
Dat is een plas braaksel.
De kots ruikt afschuwelijk.
Wat een vieze lucht!
En dan die stank!
Dat verfrommelde t-shirt kun je hier laten liggen.

Nou dat was het. Dus eigenlijk toch een smerig verhaal. Maar ik kan er niets aan doen. Ik moet het leren.

Tschüs!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten