maandag 20 juni 2011

Lotte's muziek blijheid.

Zo. nu nog maar 1 toetsje en ik ben alweer klaar voor dit jaar!
Sjonge, ik besef het eigenlijk nog niet eens zo heel erg..

Zoals jullie waarschijnlijk al wel weten speel ik BAStrombone. Ja bas staat met hoofdletters omdat ik daar trots op ben (: Ik speel bij een harmonie orkest en dat is, in tegenstelling tot wat veel mensen denken, heel erg leuk. Het is super gezellig en je leert er ook heel veel mensen door kennen. Nu ik wat ouder wordt kan ik ook meer doen met de muziek. Ik speelde sowieso al wel eens mee met andere orkesten zoals een orkest in Harderwijk, en naar een play in gaan deed ik ook al wel vaak. Dat is zo'n dag waar je 's ochtends begint met muziek en mensen die je niet echt kent en dan de hele dag repeteren en meestal aan het eind van zo'n dag heb je dan een concert(je).
Vorig jaar na de zomervakantie deed ik voor het eerst mee met het JPO. Dat is het jeugd project orkest. Het is in principe hetzelfde als een play in maar vorig jaar was het een heel weekeind. Het niveau is ook wat hoger omdat je dus ook meer repetitie tijd hebt. In Februari was er ook een project maar dat ging helaas niet door. Nu is er weer het zomerproject en daar ga ik heen. Ik vind het zo leuk omdat je veel muziek maakt, je leuke nieuwe mensen leert kennen en nouja gewoon eigenlijk alles is er wel leuk aan. Het is een Jeugd project orkest dus als ik daar heen ga zit ik eens een keer niet tussen de oude mannen, want (ik zou niet weten waarom maar) bijna overal waar ik kom spelen, spelen er oude mannen op trombone en daar zit ik dan dus naast. Soms zijn ze niet oud maar het zijn wel bijna altijd mannen. Niet heel erg maar eens iets anders is ook wel een keer leuk. Ik heb du nu al enorm zin in JPO.
Wat ik ook zo leuk vind aan de muziek is alle contacten die je maakt. Het is natuurlijk een apart en hard wereldje van de muziek net als de mode zegmaar. Maar nu ik vaker ergens anders heen ga, ken ik veel meer mensen en die zorgen dan weer dat ik ook mee ga naar andere dingen. Even een voorbeeld:

Ik speel dus bij een orkest en ook mijn moeder en vader zitten in dat orkest. Ik ging 2 of 3 jaar geleden met mijn moeder naar een play in. We kwamen bij die play in omdat het was georganiseerd door het andere orkest van onze dirigent. Wij naar die play in, was leuk en weer naar huis. Afgelopen JPO project kwam ik daar een van de trompettisten tegen van het (inmiddels niet meer) andere orkest van onze dirigent. Ik noem hem even A. want anders wordt het straks niet meer te volgen. A. herkende mij van de play in en we raakten in gesprek enzo. Hij vertelde dat ze weer een play in hadden, of ik het leuk vond om ook te komen. Leek me gezellig dus ik met de trein in mn eentje daar heen. Bij die play in was dus een andere dirigent (we noemen hem B.) en die vond het wel mooi hoe ik als "klein meisje die grote mannen naast mij zo wegspeelde". We raakten in gesprek, de play in was heel gezellig. Aan het eind vroeg B. om mijn nummer zodat hij me kon bellen als hij een keer iemand nodig had voor zijn orkest. Nummer gegeven en een maand of wat later bericht gekregen van B. Of ik wilde mee helpen. Ik zei ja en ik ging daar heen. Dat orkest ook echt super gezellig en ik vond het jammer dat het concert was geweest want nu ging ik daar niet meer heen. Nu afgelopen zaterdag hadden we festival. Dat is een soort wedstrijd voor orkesten. Met mijn eigen orkest ging ik daar heen, A. en dat orkest kwamen en B. met zijn andere orkest. Super leuk om dan iedereen weer te zien. Nu ben ik weer gevraagd voor het gezellige orkest van B. om in november mee te doen en ik heb natuurlijk ja gezegd.

Zo zie je dat het via via heel veel kan gebeuren en dat vind ik heel leuk. Ik wil steeds meer doen qua invallen en projecten want dat vind ik super leuk, zo'n afwisseling.

Nu kan ik hier ook mijn blijdschap kwijt, let op..
Ik moest dus op het festival met mijn eigen orkest solo spelen. Ik moest vooraan staan in mn eentje. Nu had ik dit op ons concert ookal gedaan maar toen ging het ontzettend slecht. Ik baalde heeeeeeel erg na afloop en was totaal niet tevreden. Nu had ik dus een tweede kans maar ik ben nog nooit, echt nog nooit zooo zenuwachtig geweest. Ik was heel bang dat ik door mn zenuwen het weer zou verpesten en niet goed zou kunnen spelen. Maar HET GING ECHT SUPER GOED. Ik was en ben zoooooo blij! Echt niet normaal. De jury schreef in het juryrapport dat ik een goede techniek had maar als advies kreeg ik dat ik wat meer moest durven enzo. Nou daar kan ik best iets mee want dat kwam dus door de zenuwen en daar kan ik dus aan werken. OOOH echt ik ben er zo blij mee! Elke keer als ik het erover heb of eraan denk dan komt er zo'n big smile op mn gezicht die ik niet meer weg krijg.

En net werd mijn big smile alleen maar groter want ik heb vrijdagavond ook nog gespeeld op mijn examenconcert. Je hebt in de muziek diploma's A, B, C en D. Bij elk examen moet je theorie en praktijk doen. Ik ging/ga voor D en mijn theorie heb ik al gedaan en gehaald. Bij D moet je ook een werkstuk maken en dus op een examenconcert spelen. Normaal zou je dan je examenconcert hebben en in de week erna (nu dus) je examen zelf hebben. Maar omdat mijn leraar al zo'n 3 maanden ziek is en ik dus ook al 3 maanden geen les meer gehad heb kon ik eigenlijk geen examen doen. Dit vond ik niet leuk dus hebben we het volgende afgesproken: Ik deed gewoon op eigen kracht het examenconcert en mijn werkstuk en mijn examen ga ik zo snel mogelijk na de vakantie doen. Voor mijn examenconcert was ik maar een beetje zenuwachtig, ik speelde een stuk samen met piano begeleiding en de pianiste was een hele goeie vriendin van mij en we spelen al heel vaak samen dus het ging heel goed. Ik blij en benieuwd naar mn cijfer. Nou die kreeg ik vandaag dus. Een 8 (: Er stond bij:
Het was een goed optreden, zeker voor wat betreft samenspel en muzikaliteit !

Dus ik was heel blij. En ben blij. En blijf blij.

Nu ga ik een cake maken voor mijn vader nog voor vaderdag omdat we dus dit hele weekend geen tijd hadden en voor de rest ga ik lekker niets doen!
Succes!
Bedankt, gaat lukken!

Lieeeeefs
En tot een volgende keer!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten