woensdag 20 juni 2012

Wannabe chique en vwo-waardig.

Ken je dat? Dat moment dat je je plotseling realiseert dat het bijna zomervakantie is? Gek he? Aan het begin van het school jaar zie je er altijd tegenop en "gaat het toch weer zoooooo ondragelijk lang duren voordat het weer zomervakantie is" en als het dan zover is ging het eigenlijk heel snel.

Gisteren is de toetsweek begonnen, maar wees niet bang voor gezeur want ik vind het wel prima. Elke dag even toetsje(s) maken en weer lekker naar huis. En helemaal lekker is het als je een heerlijk dagje vrij wordt gegund in je toetsweek. Deze keer besloot onze alleraardigste roostermaker om dan maar Delf, biologie en M&O op woensdag te plannen zodat Lotte, die geen van de genoemde vakken heeft, een dagje vrij had. 

Omdat ik er sinds vrijdag drie weken geleden een pleegbroertje bij heb, hebben we uitgebouwd. En dan niet zomaar maar, jawel, een hele balzaal! Nou hadden we best een kleine woonkamer maar nu is er toch echt een groter stuk dan wat we eerst hadden bijgekomen. Je snapt het, een balzaal dus. En deze dient men natuurlijk ook te gebruiken als balzaal. Dus vandaag besloot ik dat maar eens te doen. Nadat ik voor mijn moeders werk meer dan 144 brieven had gevouwen, in de enveloppe gedaan, dicht geplakt en het adres label erop had geplakt zocht ik mijn ontspanning in een Weense wals door de "achterkamer" aka balzaal. Op internet leerde ik welke stapjes in welke richting je moest zetten maar aangezien links en rechts uit elkaar houden niet mijn sterkste kant is verliep het niet vlekkeloos. Hoewel dat natuurlijk ook kon liggen aan het feit dat ik mijn mooie, inmiddels beroemde, paalhakken aan had, die toevallig perfect pasten bij de door mij uitgezochte outfit van vandaag. Of dat ik in mijn eentje was en niet zeker wist of ik dan wilde of ging leiden of niet. Afijn, toen de stemmen van de dansinstructeurs van Livestrong door mijn speakers klonken viel het me weer op dat het zo lekker galmt in onze balzaal. Dit deed mij ertoe besluiten om liedjes keihard mee te bléhren. Vooral koos ik natuurlijk de liedjes uit met een prachtige uithaal die niemand anders dan de zanger(es) zelf kan halen. Zoals de uithaal in dit heerlijke liedje op 3.16 :) 

Verder ontsprong in mij een bron van vreugde toen ik het volgende las:
‎"Op vrijdag komt Mathijs Bouman een masterclass geven over Europa en de kredietcrisis. Mathijs Bouman is onder meer bekend als commentator voor RTL-Z en schrijver van boeken over de economie. Meneer S. heeft zijn enthousiasme aangewend om Mathijs Bouman naar onze school te krijgen. Jullie begrijpen dat hij daar niet onderuit kon." 

Maar dan dus niet. Is het niet duidelijk genoeg dat ik zelfs het vak aardrijkskunde heb uitgekozen boven het anders verplichtte economie? Een masterclass als deze, die klaarblijkelijk ook door leerlingen zonder het vak economie moet worden gevolgd, vind ik ronduit belachelijk. Ik vrees dat ik mijn interesse er niet voor kan opwekken en dat betekent dat ik volkomen nutteloos tot een tot nog toe onbepaalde tijd op school moet zitten. De hele crisis heeft me nooit geboeid en ik durf bijna met zekerheid te zeggen dat ene Mathijs Bouman daar geen verandering in kan brengen. Zoals een medescholier het opmerkte: Dat wordt dus zittend slapen. Dus terwijl de lagere klassen worden verwend met allerlei plezante uitjes als kanoën en de workshop 'creatief met theezakjes' zit ik minimaal 2 en een half uur stil te moeten luisteren naar Mathijs van RTL-Z. Als jullie eens wisten wat voor een zwaar leven ik heb..


Oke daar moet ik mezelf toch even verbeteren. Ik heb een heerlijk leven. Helemaal na een top dag als zondag toen de eerste repetitiedag was van het ZON. Fijn om mensen te ontmoeten die zo leuk zijn!

En dan rest mij nog een ding, de uitleg van de titel. Je hebt vast wel gemerkt dat ik probeerde(!) om wat ingewikkeldere zinnen te maken met moeilijkere woorden etc. Dit was een experiment, ik trachtte de wijze raad van mijn, die inmiddels zonder zijn vrouw naar Nigeria of een soortgelijk land is vertrokken voor een vakantie, Nederlands leraar. Hij ging trouwens zonder zijn vrouw omdat hij dan bang was dat hij haar zou uithuwelijken/verkopen gelijk hij dat bijna had gedaan doen ze samen naar Turkije gingen en hij er "15 prachtige kamelen" voor had gekregen. "Maar gelukkig besefte ik me dat 15 kamelen niet zo makkelijk mee konden in het vliegtuig dus heb ik het maar niet gedaan.." Maar zijn raad was als volgt: Wij, als vwo leerlingen moesten ook maar in onze vakantie van elke tekst een vwo-waardige tekst maken. Dus of het nou een berichtje was op een of ander social medium, het boodschappen lijstje of een brief naar een penvriend was, het moest maar wat chiquer zijn dan we gewend waren. Omdat wij zoveel prachtige woorden kennen die we bijna nooit gebruiken en omdat we prachtige zinnen kunnen maken die je bijna terug zou kunnen vinden in een goed boek of andere goede literatuur. Vandaar, wannabe chique en vwo-waardig.

En nu kan ik het natuurlijk niet maken om zo'n chique en vwo-waardige tekst niet afsluiten met domweg "Liefs!" dus dan maar zo:

Hoogachtend,

Lotte

Oke nu heel even afgelopen met dat chique gedoe, ik wil jullie in al mijn enthousiasme vertellen dat ik vandaag voor het eerst erin geslaagd ben om een omelet te maken! Ik probeerde het al vaker maar het ging eigenlijk altijd mis bij het omdraaien ervan. Maar vandaag dus niet :) Het werd een uitzonderlijk lekkere lunch omdat ik niet zomaar een omelet had gemaakt maar eentje met stukjes tomaat en mozzarella erin. Ook strooide ik er op het eind wat verse rucola er overheen en het was heerlijk. Dit moment moest ik natuurlijk vast leggen dus bij deze:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten