zondag 1 januari 2012

Hollandse glorie in Kenia.



Ja daar stond ik dan, in mijn hempje onder de zonnebrandcreme bij de pan met olie. Inderdaad, het was oudejaarsdag en ik stond oliebollen te bakken. Het duurde verschrikkelijk lang want we koken hier op een soort elektrisch kookstelletje waarvan maar 1 kant het doet en het gaat heeeeel langzaam. Eerst had ik al het deeg gemaakt voor de oliebollen. Plus huismerk oliebollen mix waar je alleen nog maar water bij hoeft te doen. En dan maar wachten tot de olie heet was. Dan weer een paar erin doen en dan weer uren lang wachten voordat je ze om kon draaien. Oke uren is misschien overdreven maar het duurde zeker wel 10 minuten voor je 4 oliebollen klaar had. Tussendoor hielp ik R. en L. Nog met het snijden van groenten en vleesjes en aardappels. We gingen gourmetten. R. had de dag ervoor een gourmetset gevonden in een van de kastjes in de keuken en we besloten om er een feestmaal van te maken voor de laatste avond van het jaar 2011. Met kerst hadden we niet echt samen gegeten en we vonden dat we toch een soort familie waren dus besloten we om dan maar wat extra geld uit te geven en te genieten. Ja extra geld ja want bootschappen zijn hier echt duur. We hadden zelfs wat poedersuiker gevonden voor op de oliebollen. Ook hadden we nog twee cakes gemaakt, 1 voor het weeshuis en 1 voor R. (de “baas” van de weeshuizen) waar we waren uitgenodigt om oud en nieuw te vieren. We zouden na ons “familiediner” naar haar huis toe gaan en het met haar en haar gezin te vieren.
Je moet weten dat we hier een paar probleempjes hebben soms. Het water is soms zout, de wc spoelt soms niet door en de elektriciteit valt soms uit. Je raad het al, toen we alles net klaar hadden staan om te gaan gourmetten viel de stroom uit. We konden niets meer. Het was al donker en het waaide flink dus met kaarsjes aan was het ook al een gedoe. Meestal komt de stroom weer terug nar een paar minuten maar toen het na een half uur nog niet terug was besloten we om de boel op te ruimen. We gunden de mieren ons mooie, lekkere feestmaal niet. Er was nog steeds geen elektriciteit en we waren een beetje geïrriteerd door de slechte timing. Alles was zo leuk en goed gepland en dan moest dat het weer verstoren. Nouja, we konden er echt niets aan doen dus we gingen maar wachten en kletsen. Toen gingen plotseling de lichten in de tuin en bij de buren weer aan. Wij alle lichtknopjes proberen maar bij ons niets. Bleek dat we kortsluiting hadden gehad en dat we dus nog geen stroom hadden. We gingen maar in de tuin zitten en hebben ons feestmaal ingeruild voor vanille yoghurt met chco-cornflackes en stukjes banaan. Dat was ook wel lekker hoor.
Toen het tijd was gingen we op weg met de cake en een paar oliebollen naar R. Daar was het heel gezellig en heb ik spelletjes gedaan met de kinderen van R. (6 en 5 jaar) Om 12 uur precies knalde de dop van de champagne fles en toastten we op een gezond en goed nieuwjaar. Er was helaas geen vuurwerk in heel Malindi niet in verband met de “ruzie” met Somalië. Er is een bende Al Shjabab ofzo (R. zei dat ik het kon onthouden door broodje kebab) en ze waren bang dat zij tegelijkertijd iets zouden uithalen zodat het niet opviel of leek op vuurwerk. Helaas dus maar het was heel gezellig. De kids vielen in slaap en we hebben heel lang gepraat. Het was super gezellig.
Toen we naar huis gingen was het half 4 en ik ging lekker naar mijn bedje toe. We hebben geslapen tot ongeveer 14.00 en hebben toen gebruncht om 16.00 We hadden gelukkig weer stroom omdat de man van R. even langskwam om het te fixen. Volgens mij kun je eten om 16.00 ook geen brunch meer noemen maar ik weet niet hoe je dat wel noemt.. Ik denk dat er geen woord voor is omdat geen enkel normaal mens voor het eerst eet op een dag om 16.00 :)
Nog een pak Plus huismerk oliebollenmix stond te wachten in de kast dus ik ging weer aan de oliebollenbak. (haha snap je hem? Aan de bak. Bakken. Hahah, sorry dat ik lach om mijn eigen grap) Toen zijn we nog naar het weeshuis geweest en hebben daar gekaart. Heel gezellig maar we moesten ook weer naar huis omdat we nu wel stroom hadden en dat betekende: gourmetten! Het was heerlijk en ik zit helemaal vol. Een heel speciaal eerste diner in 2012.
We hebben nu nog steeds oliebollen over dus we eten ze morgen weer. Lekker hoor, en leuk om oliebollen te bakken in “de zomer”. L. Komt uit Duitsland en vindt ze ook erg lekker. R. heeft ze nog nooit zelf gebakken en vindt ze ook heerlijk. Leuk dat zo’n stukje “Hollandse glorie” in Kenia een glimlach op iemands gezicht kan toveren.

Dit was zeker een Oud en Nieuw om nooit te vergeten en ik ben blij dat ik het dit jaar zo mocht vieren. Ik wens jullie het allerbeste toe voor 2012 en dat je maar net als ik nog even moet oefenen met het 2012 in plaats van 2011. Mpa Mhoempia! Zo spreek je gelukkig nieuwjaar in het Swalihi uit, ik heb geen idee hoe je het schrijft ;)

Liefs!

2 opmerkingen:

  1. Beste wensen voor 2012.
    Weer een prachtig verhaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Lotte,

    leuk om je verhalen te lezen! Een ontbijt/lunch/diner noemen wij een brinner. Brunch+diner=brinner ;)
    Jij ook een Mpa Mhoempia! (klinkt als een stukje nieuwjaarsconcert....)
    groeten,

    Marleen uit Zeewolde

    BeantwoordenVerwijderen